数理情報学基礎論セミナーI-c

更新日:2020-05-14

ナンバリングコード

GSI-11-6003-J

科目区分

主専攻科目

単位数

選択1単位

授業形態

セミナー

対象学年

修士1年

学期 曜日 時間 集中講義の有無

秋1期水曜1限目

講義室

各研究室

開講専攻

数理情報学専攻

担当教員 所属

松原洋,吉信康夫,小野廣隆,佐藤潤也,木原貴行

所属

数理情報学専攻

メールアドレス

各指導教員へ連絡すること。


授業概要


◆講義目的

数理情報学に関する修士論文の研究に向けて,具体的な研究・実験を計画するとともに,それに必要な知識や基礎理論の習得を目指す。

◆授業内容

数理情報学基礎論セミナーI-a/bの成果を受けて,関心のある問題を解決するための研究計画を各学生に立案してもらう。
その上で,個々の研究の実施に必要とされる知識や基礎理論(数論的アルゴリズム理論,公理的集合論,帰納的関数論など)を身に付けてもらう。
また,人を被験者とした実験を行う上で留意すべき倫理的配慮についても指導する。

〔計画〕
1. 各自の興味・関心の高い数理情報学上の研究分野,並びにその境界分野から選んだ問題を解決するための研究計画を各学生に立案する。
2. その問題の学術上の位置づけを討論する。
3. さらにその重要性を討論する。
4. 最後にその実現可能性について討論する。
5. 個々の研究の実施に必要とされる知識や基礎理論を精査する。
6. それらの習得をする。
7. 研究倫理に関する指導を受ける。
8. 総括を行う。

◆教科書・参考文献・履修条件等

必要に応じて参考資料を配布する。

◆授業期間中の課題・宿題等

授業の際にそれぞれの担当教員から指示する。

成績評価方法・基準

セミナーへの取組状況,プレゼンテーションや討論の適切さを総合的に評価する。

Course Title

Mathematical Informatics I-c

Numbering Code

GSI-11-6003-J

Course Category

Main majors

Credits

Elective1

Class Format

Seminar

Grade

Master1

Semester, Day and Period

Autumn 1 semester Wednesday 1

Instructor(s)

MATSUBARA Yo, YOSHINOBU Yasuo, ONO Hirotaka, SATOH Junya, KIHARA Takayuki

Affiliation

Department of Mathematical Informatics

Mailaddress

各指導教員へ連絡すること。


Course Topics

In this seminar, fundamental knowledge in mathematics and informatics will be taught in order for students to prepare research toward their dissertations in the field of mathematical informatics. In particular, to discover each student's interests and preferences, the participants in this seminar are expected to present various texts, which include suitable textbooks and research papers. Through this seminar, we assist the students to make their research plans. For the possible research topics for this seminar, please contact the instructor.

Course Purpose


Course Contents

The goal of this seminar is to prepare participants to commence research in various fields of mathematical informatics. The participants are expected to read some texts or research papers under the supervision of the instructor. And they are also expected to give presentations of their study.

Textbooks, Reference Materials and Requirements


Assignment


Grading Criteria