数理情報学基礎論セミナーI-d

更新日:2020-05-14

ナンバリングコード

GSI-11-6004-J

科目区分

主専攻科目

単位数

選択1単位

授業形態

セミナー

対象学年

修士1年

学期 曜日 時間 集中講義の有無

秋2期水曜1限目

講義室

各研究室

開講専攻

数理情報学専攻

担当教員 所属

松原洋,吉信康夫,小野廣隆,佐藤潤也,木原貴行

所属

数理情報学専攻

メールアドレス

各指導教員へ連絡すること。


授業概要


◆講義目的

数理情報学基礎論セミナーI-cに引き続き,数理情報学に関する修士論文研究を遂行する上で必要とされる知識や基礎理論の習得を目指す。

◆授業内容

これまでに立案した研究・実験から得られると予想される結論・結果の学術上の意味・価値を検討し,必要に応じて,新たな研究・実験の計画を立案または修正を行う。
その上で,必要となる知識や基礎理論があれば,数論,数学基礎論,数理論理学などをさらに学んでもらう。

〔計画〕
1. 立案した研究計画から得られると予想される結論・結果を推論する。
2. その学術上の意味・価値を検討する。
3. 必要に応じて,研究・実験の計画を修正する。
4. 必要とあれば,新たな研究・実験の計画を立案する。
5. 研究遂行にあたっての研究倫理に関する注意点についても指導を受ける。
6. 必要となる知識や基礎理論を調べる。
7. それらの習得をする。
8. 総括をする。

◆教科書・参考文献・履修条件等

必要に応じて参考資料を配布する。

◆授業期間中の課題・宿題等

授業の際にそれぞれの担当教員から指示する。

成績評価方法・基準

セミナーへの取組状況,プレゼンテーションや討論の適切さを総合的に評価する。

Course Title

Mathematical Informatics I-d(Seminar)

Numbering Code

GSI-11-6004-J

Course Category

Main majors

Credits

Elective1

Class Format


Grade

Master1

Semester, Day and Period

Autumn 2 semester Wednesday 1

Instructor(s)

MATSUBARA Yo, YOSHINOBU Yasuo, ONO Hirotaka, SATOH Junya, KIHARA Takayuki

Affiliation

Department of Mathematical Informatics

Mailaddress

各指導教員へ連絡すること。


Course Topics

In this seminar, fundamental knowledge in mathematics and informatics will be taught in order for students to prepare research toward their dissertations in the field of mathematical informatics. In particular, to discover each student's interests and preferences, the participants in this seminar are expected to present various texts, which include suitable textbooks and research papers. Through this seminar, we assist the students to make their research plans. For the possible research topics for this seminar, please contact the instructor.

Course Purpose


Course Contents

The goal of this seminar is to prepare participants to commence research in various fields of mathematical informatics. The participants are expected to read some texts or research papers under the supervision of the instructor. And they are also expected to give presentations of their study.

Textbooks, Reference Materials and Requirements


Assignment


Grading Criteria