|
||||
ナンバリングコード
GSI-11-6036-J
科目区分
主専攻科目
単位数
選択1単位
授業形態
特論
対象学年
修士1・2年
学期 曜日 時間 集中講義の有無春2期木曜2限目
講義室
情報科学研究科棟1階第1講義室
開講専攻
数理情報学専攻
担当教員 所属
西村治道,BUSCEMI Francesco
所属
数理情報学専攻
メールアドレス
hnishimura@i.nagoya-u.ac.jp
授業概要◆講義目的
これから数理情報学を学ぶ上で必要となる数理科学に関連する基礎的な分野について解説する。数理科学を専門として学んでこなかった者でも,この概論により必要最小限の数理科学の基礎知識を修得し,今後の研究活動に有益な数理的手法を身に付けることを目指す。
◆授業内容
数理情報学モデル論概論では,量子計算量理論,量子情報理論などを中心に学び,これらの分野と情報学がいかに関わっているかを理解する。
〔計画〕 (西村治道/4回)・量子計算量理論の基礎について解説する。 (BUSCEMI Francesco/4回)・量子情報理論について解説する。 ◆教科書・参考文献・履修条件等
教科書は指定しないが必要に応じて参考資料を配布する。参考文献は必要に応じて講義中に示す。履修条件は特にない。
◆授業期間中の課題・宿題等
講義内容の理解の助けとするためレポート問題を適宜出題する。
成績評価方法・基準
授業への積極的参加(発言,質問など)50%,レポート50%で評価し,合計100点満点で60点以上を合格とする。
Course Title
Survey on Applied Mathematical Informatics 2
Numbering Code
GSI-11-6036-J
Course Category
Main majors
Credits
Elective1
Class Format
Advanced Lecture
Grade
Master1-2
Semester, Day and PeriodSpring 2 semester Thursday 2
Instructor(s)
NISHIMURA Harumichi,BUSCEMI Francesco
AffiliationMailaddress
hnishimura@i.nagoya-u.ac.jp
Course TopicsCourse Purpose
In this course, we will survey basic fields related to mathematical science which is necessary to study mathematical informatics. The aim of this course is to help students (including the ones who have not studied mathematical science as their main field) acquire the least minimum basic knowledge of mathematical science and mathematical methods useful for their researches.
Course Contents
This course mainly deals with quantum computational complexity and quantum information theory. Students should be able to understand how these fields are related to informatics. The plan of this course is the following.
Basic of quantum complexity theory (lectured by Harumichi Nishimura) Quantum information theory (lectured by Francesco Buscemi) Textbooks, Reference Materials and Requirements
We will distribute reference materials appropriately.
Assignment
We will assign reports to help the understanding of the course.
Grading Criteria
Your final grade will be decided based on active participation to the class (50%) and the reports (50%). To pass, students must earn at least 60 points out of 100.
|
||||
|